Preto de tres décadas leva o investigador, músico e artesán Pablo Carpintero percorrendo o noroeste peninsular na procura de gaitas de fol antigas. Ao longo destes 30 anos, puido documentar máis de 380 instrumentos que, en moitos dos casos, semellaban moi antigos, aínda que carecía de información que lle permitise verificar a súa antigüidade, máis aló do que lle trasladaban os seus propietarios que en ningún dos casos, explica, databan a orixe dos seus instrumentos “máis atrás de principios do século XIX”. Partindo do feito de que o roce dos dedos ao tocar provoca un desgaste na madeira, que será proporcional ao tempo de uso, Carpintero comezou a traballar nun xeito de avaliar a antigüidade dunha gaita medindo os desgastes nos punteiros. O resultado deste proceso, que se insire na tese de doutoramento que leva a cabo baixo a dirección dos profesores Susana Reboreda e Iván Area, é un método matemático que lle permitiu coñecer a existencia en Galicia e Portugal de gaitas que permanecían en uso desde a Idade Media. Algún destes instrumentos centenarios soarán de novo este venres 22, na actividade que Carpintero protagonizará no Edificio Castelao do Museo de Pontevedra e na que presentará algúns dos achados da súa investigación.
Doutor en Ciencias pola Universidade de Santiago de Compostela, na actualidade Carpintero desenvolve a súa investigación no Programa de Doutoramento en Protección do Patrimonio Cultural da UVigo, baixo a dirección do profesor do Departamento de Matemática Aplicada II Iván Area e da profesora do Departamento de Historia, Arte e Xeografía Susana Reboreda. Nunha actividade programada para ás 19.00 horas, Carpintero explicará “brevemente como fixemos para desenvolver este modelo”, inserido nos traballos da que será a súa segunda tese, que prevé defender a comezos de 2023, á vez que abordará as datacións realizadas co método do carbono 14 a diferentes gaitas e que permitiron confirmar a súa eficacia. Mais nunha actividade que “será máis didáctica e musical que científica”, esta explicación verase continuada pola interpretación dunha serie de pezas xunto con Rosa Sánchez, para as que empregará diferentes gaitas antigas, “centrándonos sobre todo nas que se conservan no Museo de Pontevedra”, explica.